Vill du ha hjälp?

010-336 71 40

Vill du ha hjälp?

010-336 71 40


Försenat bagage eller borttappat bagage?

Om ditt bagage blir försenat eller borttappat har du troligen rätt till ersättning. Läs vidare för att veta mer!

Skriven av Cornelia

Publicerad 04 augusti, 2022. Uppdaterad 25 mars, 2024.

Om ditt bagage är försenat

När ditt bagage är försenat har du rätt till ersättning för kostnader som uppkommer i samband med att du inte har tillgång till ditt bagage. Det kan till exempel vara kostnader för kläder eller hygienartiklar. Vad som ersätts är nödvändiga och skäliga kostnader. Tänk på att endast hålla det till nödvändiga. Om det är så att du väljer extra dyra alternativ kan flygbolaget hävda att de endast ersätter halva beloppet. Ibland kan de eventuellt endast ersätta halva beloppet då de till exempel hävdar att du även kan använda kläder du köper senare. 


Om du har en reseförsäkring som täcker det kan du utöver kompensation från flygbolaget få ytterligare ersättning från dem. Här skiljer sig villkoren väldigt mycket mellan bolagen och det är därför viktigt att läsa på vad som gäller för just ditt försäkringsbolag.


Om ditt bagage inte kommer fram

Om ditt bagage inte kommer fram räknas det som borttappat bagage eller förlorat bagage. Ditt bagage räknas som borttappat om: 

  • Flygbolaget erkänner att det är förlorat

  • Det inte kommit fram inom 21 dagar. 


Om ditt bagage inte kommer fram alls ska ditt flygbolag ersätta kostnader för innehållet i ditt bagage. Kvitton underlättar. 


Att göra när ditt bagage är försenat 

  • Anmäl ditt bagage direkt på flygplatsen. Du ska då få en så kallad PIR-rapport att fylla i, som dokumenterar att bagaget är försenat eller försvunnit. 

  • Köp det som är rimligt och nödvändigt, du kommer få ersättning för dessa, men undgå att köpa dyra ersättningssaker. 

  • Spara all dokumentation. Kvitton på det du köper, biljetter och boardingkort, flyginformation och din PIR-rapport. 

  • Inom 21 dagar ska du skicka in dina krav på ersättning till flygbolaget. Bifoga alla dokument vi nämnde ovan, samt en lista på vad du vill ska ersättas. 

  • Undersök om din reseförsäkring täcker det du förlorat, kontakta i så fall också ditt resebolag. 

  • Om ditt bagage är borttappat ska du skicka in en detaljerad lista med vad som fanns i bagaget, samt värdet på detta. Om du har kvitton så bifoga dem, annars får du uppskatta värdet. Det finns ofta en övre gräns för vad flygbolaget ersätter. Om du har extra värdefulla saker kan du när du checkar in anmäla dem och värdet på dessa för att kunna få ut full ersättning om flygbolaget strular bort ditt bagage, men det är såklart något som måste göras innan och inte hjälper så mycket om du redan har ett försenat bagage eller borttappat bagage. 

Om du vill få vägledning kan du exempelvis maila till ecc@konsumentverket.se som är en upplysningstjänst från konsumentverket.

Hoppas verkligen det går för dig och att du får ersättning och tillbaka ditt bagage. Lycka till! 


Happens strävar efter att tillhandahålla korrekt information, men vi kan inte garantera konsekvenserna av användares agerande baserat på denna artikel. Det ligger på användarens ansvar att bestämma hur informationen används och Happens kan inte hållas ansvariga för beslut som har fattats baserat på den information som finns i den här artikeln. För att få personlig hjälp och rådgivning så är du välkommen att kontakta en rådgivare hos oss på telefon.

Läs mer relaterat innehåll

Happens desktop hemsida logo

Hitta rätt försäkring för dig

Kostnadsfri tjänst

Villkor och pris i fokus

Över 100 000 hjälpta kunder

Jämför nu
Happens desktop hemsida logo

Hitta rätt försäkring för dig

Kostnadsfri tjänst

Villkor och pris i fokus

Över 100 000 hjälpta kunder

Jämför nu

Behöver du hjälp med din försäkring?

Våra experter hjälper dig!

Artiklar om försäkring, livet och allt däremellan

Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev för att aldrig missa när vi publicerar något nytt

E-postadress

Vänligen ange en giltig e-postadress

Välj dina intressen