Försenat bagage eller borttappat bagage?
Om ditt bagage blir försenat eller borttappat har du troligen rätt till ersättning. I första hand är det flygbolaget som ska ersätta dig, men du kan även ha rätt till ersättning via en reseförsäkring från det kort du betalade med, eller om ditt reseskydd via hemförsäkringen täcker det. Oftast i vanliga reseförsäkringar som ingår via hemförsäkringen, krävs dock att du tecknat till ett separat avbeställningsskydd.

Cornelia
Uppdaterad 17 april, 2023
Publicerad 04 augusti, 2022
Om ditt bagage är försenat
När ditt bagage är försenat har du rätt till ersättning för kostnader som uppkommer i samband med att du inte har tillgång till ditt bagage. Det kan till exempel vara kostnader för kläder eller hygienartiklar. Vad som ersätts är nödvändiga och skäliga kostnader. Tänk på att endast hålla det till nödvändiga. Om det är så att du väljer extra dyra alternativ kan flygbolaget hävda att de endast ersätter halva beloppet. Ibland kan de eventuellt endast ersätta halva beloppet då de till exempel hävdar att du även kan använda kläder du köper senare.
Om du har en reseförsäkring som täcker det kan du utöver kompensation från flygbolaget få ytterligare ersättning från dem. Här skiljer sig villkoren väldigt mycket mellan bolagen och det är därför viktigt att läsa på vad som gäller för just ditt försäkringsbolag.
Om ditt bagage inte kommer fram
Om ditt bagage inte kommer fram räknas det som borttappat bagage eller förlorat bagage. Ditt bagage räknas som borttappat om:
Flygbolaget erkänner att det är förlorat
Det inte kommit fram inom 21 dagar.
Om ditt bagage inte kommer fram alls ska ditt flygbolag ersätta kostnader för innehållet i ditt bagage. Kvitton underlättar.
Att göra när ditt bagage är försenat
Anmäl ditt bagage direkt på flygplatsen. Du ska då få en så kallad PIR-rapport att fylla i, som dokumenterar att bagaget är försenat eller försvunnit.
Köp det som är rimligt och nödvändigt, du kommer få ersättning för dessa, men undgå att köpa dyra ersättningssaker.
Spara all dokumentation. Kvitton på det du köper, biljetter och boardingkort, flyginformation och din PIR-rapport.
Inom 21 dagar ska du skicka in dina krav på ersättning till flygbolaget. Bifoga alla dokument vi nämnde ovan, samt en lista på vad du vill ska ersättas.
Undersök om din reseförsäkring täcker det du förlorat, kontakta i så fall också ditt resebolag.
Om ditt bagage är borttappat ska du skicka in en detaljerad lista med vad som fanns i bagaget, samt värdet på detta. Om du har kvitton så bifoga dem, annars får du uppskatta värdet. Det finns ofta en övre gräns för vad flygbolaget ersätter. Om du har extra värdefulla saker kan du när du checkar in anmäla dem och värdet på dessa för att kunna få ut full ersättning om flygbolaget strular bort ditt bagage, men det är såklart något som måste göras innan och inte hjälper så mycket om du redan har ett försenat bagage eller borttappat bagage.
Om du vill få vägledning kan du exempelvis maila till ecc@konsumentverket.se som är en upplysningstjänst från konsumentverket.
Hoppas verkligen det går för dig och att du får ersättning och tillbaka ditt bagage. Lycka till!

Cornelia Forslund
Ämnen:
Artiklar om försäkring, livet och allt däremellan
Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev för att aldrig missa när vi publicerar något nytt